Tutoria

3 minuts de veritat

Expliqueu algun fet o situació de la vostra experiència personal, que us resulte especialment significatiu i que desitjaríeu compartir

Per exemple, a mi m'agradaria parlar de com el meu avi em va ensenyar a dialogar amb els arbres i les plantes. El meu avi era llaurador i m'explicava que no sempre cal anar al camp a treballar, que també cal aprendre a escoltar el que diuen les plantes. I m’agafava de la maneta i m'explicava el particular llenguatge dels arbres i les plantes durant el passeig pels horts.


 

NO TOT ÉS EL QUE SEMBLA: HI HA MOLT DE "POSTUREO"

Recopilación de vídeos que pueden llevarnos a iniciar un interesante debate en el aula 






CELEBREM EL DIA DE LA PAU 

☛ Sadako y la leyenda de las mil grullas. II Guerra Mundial 
Para los que no conocéis esta emocionante historia real, os dejo una breve síntesis: 

Sadako Sasaki tenía apenas dos años cuando cayó la bomba en su ciudad, Hiroshima. Una década después, a causa de la irradiación que le produjo la bomba, le fue diagnosticada leucemia. Cuando lestaba en el hospital recuperándose de su enfermedad, su amiga Chizucho le explicó la leyenda japonesa de las 1.000 grullas de papel. Consiste en que si tienes un enorme deseo y elaboras las mil grullas con origami (papiroflexia), los dioses te  loconcederán.
Es así como Sadako deseó curarse de su terrible enfermedad y para ello se propuso construir por sí misma 1.000 grullas de papel, aunque no logró conseguirlo porque falleció cuando, en octubre de 1955, llevaba 644. Simbólicamente, sus amigos continuaron su misión y completaron las mil, con la esperanza de que se evitaran las guerras en el futuro y se consiguiera la paz entre todos los países del mundo. Tres años más tarde de la muerte de Sadako, los niños y niñas de toda la ciudad de Hiroshima le dedicaron una estatua de ella con una grulla en su mano (está en el Parque de la Paz).


Si voleu construir la vostra grua de paper, podeu seguir el següent tutorial:




¿Sabías que...?
El 75% de la información la retenemos de forma visual 
Se trata de una metodología que une creatividad y lógica. Se trata de mostrar y asimilar información mediante dibujos. 
Los dibujos son una inversión que hacemos en aprendizaje para poder pensar mejor. 

El visual thinking aportaría a las clases de lengua y literatura
Para la comprensión escrita: sintetizar, responder, razonar, profundizar
Para la expresión oral: ayuda para organizar la exposición, destacar las ideas clave.
Para la comprensión oral: Toma de apuntes de clases / vídeos /podcast
Para la expresión escrita: fundamental para la elaboración del tan imprescindible borrador. 

 ★ Biblioteca visual: 

Como es habitual, la práctica y la persistencia ayudan a mejorar en el visual thinking. Ahora bien, considero que es esencial, además, ir recopilando las metáforas visuales, ideogramas, pictogramas, contenedores... que vayamos encontrando. No siempre estaremos igual de inspirados y tener una buena selección nos puede ayudar muchísimo.


visual thinking biblioteca




visual thinking  biblioteca


visual thinking biblioteca










 ★ La regla 6x6 de Dan Roam: 
Os estaréis preguntando qué es exactamente esto de la regla 6x6. Yo no lo conocía hasta ahora y me parece un método muy interesante. Se trata de una propuesta de Dan Roam incluida en su libro "Tu mundo en una servilleta" (aquí podéis ver una reseña). En una síntesis enorme, diríamos que se trata de responder a las 6 cuestiones básicas para comprender un problema/idea. 


Mi idea a alcanzar es: SER AMABLE
¿Cómo? Esta ha sido la parte más complicada puesto que hay infinitas maneras de ser amable. Desde utilizando un lenguaje más cercano (#stopimperativo) hasta siendo más empáticos y obligándonos a sonreír incluso aquellos días que más nos cueste. 

¿Quién? Todos y todas deberíamos intentar ser más amables. Sé que hay gente que ya tiene muy buen nivel je je, pero nunca hay que confiarse. A grandes rasgos, creo que toda la sociedad tendría que ser más acogedora.

¿Cuándo? La amabilidad tiene que demostrarse desde que nos levantamos (imagínate ser camarero y que lo primero que recibas sean malas caras de quien te pide su café matutino, por ejemplo) hasta que nos vamos a dormir. Siempre intento recordar aquello de "nunca te vayas a dormir enfadado" ;)

¿Dónde? Cualquier lugar que se te ocurra. Desde el autobús por la mañana (¿qué nos cuesta sonreír al conductor y dar los buenos días?) hasta en la cola del supermercado (incluso si alguien está intentando colarse). 

¿Por qué? Esta es la más sencilla, porque la amabilidad genera amabilidad. Sería construir una cadena en la que, al final, nuestro mundo iría muchísimo mejor. 

¿Cuánto? Todo gesto amable es bueno y valioso. 

 ★ Materiales: rotuladores, bolígrafos de tinta de punta fina, rotuladores-pincel, cuaderno

Anuncios publicitarios: explicad el mensaje


✔︎ Efecto Pigmalión: "hay una responsabilidad ineludible en cómo tratamos a las personas y en cómo les hablamos" 


✔︎ El hombre más viejo de España y la recién nacida: "soy un suertudo"; "los tiempos que corren"; "no te entretengas en tonterías, que las hay"


✔︎ Lo que el dinero no puede comprar: "No va a ser más rico" "Recibe emociones"

✔︎ Be brave: Lo paramos en el segundo 0:45 para que digáis qué creen que va a ocurrir. Este anuncio es diferente a los demás pues no solo es lo que dice sino, sobre todo, las cosas no son siempre lo que parecen. Poned ejemplos de situaciones en las que os habéis dejado llevar por las apariencias. 


► Cortometrajes animados: resumid muy brevemente qué ocurre en los siguientes cortos y qué mensaje nos transmiten:

✔︎ El regalo


✔︎ Festin:



✔︎ El puente:


✔︎ Alike:


✔︎ Easy life:








Inspiració per al futur: Redibuixem l'equilibri


Los niños, al comienzo de su educación, ya definen las oportunidades laborales diferenciando entre las que son para hombres y las que son para mujeres. Cuando se les pide que dibujen un bombero, un cirujano y un piloto de combate, 61 de los dibujos eran de hombres y sólo 5 eran dibujados como mujeres. 

Quin altres prejudicis trobeu en la nostra societat i al nostre voltant? Què podem fer per redibuixar-los per al futur?

¿Te unes a la campana #eligeseramable?

Últimamente, estoy más sensibilizada que nunca con la necesidad de crear una cultura de amabilidad. Y, como profe, esto se convierte en una responsabilidad todavía mayor, porque yo soy la primera que tengo que dar ejemplo. No puedo demandar algo que yo no practico, no puedo esperar que los demás sean amables si yo no lo soy. Por eso quería poner en marcha esta campaña. El poder del ejemplo lo llaman y, en vídeos como el que os dejo a continuación,  queda más que claro su gran importancia. 




Porque, al final, todo sería muchísimo más fácil si, en vez de tener que andar con mil ojos y desconfiando de las personas, pudiéramos ir tranquilos y seguros. La vida resultaría más bonita si recibiéramos más sonrisas, escucháramos y dijéramos "gracias", "buenos días" o "¿cómo estás". En realidad, ¿qué nos cuesta?, absolutamente nada. Y lo peor es que, cuanto menos lo hacemos, más nos desacostumbramos y más se aleja el sueño de una sociedad bondadosa y amable. 

Por ello, además de con el propio ejemplo, he pensado en algunas acciones para promover la amabilidad en las aulas y fuera de ellas:
► Mural con #accionesamables: Esta actividad la podemos hacer de muchas maneras, manual o con alguna aplicación como paddlet. Para que os resulte más sencillo, por si lo queréis utilizar, aquí tenéis un tablero en paddlet (podéis  llevároslo a vuestro blog...). También podéis hacerlo en vuestro cuaderno: escribís la fecha i la acción amable del día.
REGAL DE NADAL
 
 Per què no ens fem un regal de Nadal?
Què us sembla si preparem una bossa de regals per a la classe? Cadascú preparà un missatge d'amor personalitzat per al company que li toque en un sorteig i l'obrirem abans d'anar-nos-en de vancances de Nadal.





Hecho con Padlet


Listado con #retosamables: Otra posibilidad (no excluyente) es colgar en nuestra aula una hoja para apuntar #retosamables.











 

10 consells per estudiar millor







Abans de l'examen
· Procura tenir la feina al dia. Organitza el teu temps i no deixes l'estudi d'un examen per l'últim dia.
. És millor passar-se menys TEMPS davant un llibre i saber què s'estudia, que passar-hi molt de temps i no saber què es llegeix.
. Si la MATÈRIA és curta, estudia de cop; si és llarga, fes-ho en períodes.
. MAI NO APRENGES RES QUE NO ENTENGUES; procura comprendre allò que estàs estudiant.
· Recorda que l'estudi d'un text requereix explorar-lo, llegir-lo, subratllar-lo, recitar-lo i fer-ne un ESQUEMA.
· Dorm bé la nit anterior, no és una bona idea estudiar durant la nit massa i anar a l'examen amb son.
· Prepara la motxilla amb els estris a utilitzar en l'examen la nit anterior per evitar augmentar els nervis el dia de l'examen.
· Intenta evitar el repàs d'última hora que el que fa és augmentar la teva ansietat.

Durant l'examen
· Si estàs molt nerviós relaxa't amb exercicis de respiració i sigues positiu pensant que faràs un bon examen.
· Escolta les recomenacions del professor/a amb atenció.
· Llegeix totes les preguntes amb atenció abans de començar a escriure.

· Consulta tots els dubtes.
· Organitza el temps del que disposes per a no deixar cap pregunta sense contestar.
· Si et bloqueges en alguna pregunta passa a la següent i contesta-la quan acabes.

· Redacta amb correcció i precisió i vigila amb les faltes d'ortografia.
· Escriu amb ordre i bona presentació.

· Si s'acaba el temps i no has acabat realitza un esquema que demostre el que saps.
· No entregues l' examen sense repasar-lo i corregir els errors que trobis.
· Assegura't que el teu examen porta el escrit el teu nom i cognom.


Desprès de l'examen.
Quan et tornen l'examen corregit reflexiona sobre els teus errors i pregunta els dubtes; pensa que un examen és una activitat més de classe i ha de servir pel teu aprenentatge. Si el resultat no ha sigut satisfactori pren mesures perquè en el següent la teva nota siga millor.


  • Tècniques d'estudi:

  • Per començar a fer el subratllat d'un text és necessari que faces una lectura ràpida per tal d'extreure'n una idea general. Un bon subratllat afavoreix el repàs, desenvolupa la capacitat d'anàlisi i és la base de les tècniques de síntesi, com l'esquema i el resum.

  • Hi ha cinc claus que et porten a l'èxit en els estudis: escoltar les explicacions dels professors, tenir un bon nivell de lectura, subratllar bé, fer esquemes i fer una bona preparació dels exàmens. És important repassar el s'estudia perquè sinó s'oblida el que s'ha après.

  • S'ha comprovat que per tal de fer un bon repàs convé fer-lo en quatre etapes. Cal que repassis: al cap de 24h. des de l'aprenentatge d'un tema, al cap d'una setmana, al cap d'un mes i al cap de tres mesos. Si ho fas així retindràs més del 80% de l'aprenentatge.

  • Per fer un bon repàs agafa un paper en blanc i, sense consultar cap material, escriu tot el que recordes sobre el tema a repassar. Apunta't els punts dubtosos. Un cop fet això, consulta el llibre, l'esquema original o els apunts. Escriu tot allò que t'havies oblidat. Finalment, fes una repetició oral de tot el tema.

  • Una setmana abans de l'exàmen fes-te un pla d'estudis. Repassa els apunts, els esquemes i els resums i fes un llistat de preguntes que poden sortir a l'examen.


  • Uns minuts abans de l'examen hi ha alumnes que tenen un grau d'ansietat elevat. Aquesta ansietat es pot manifestar amb palpitacions, nervis clavats al ventre, un pes al pit, tremolors, etc. Per controlar-ho has de fer una respiració relaxant, INSPIRA comptant lentament fins a 3, aguanta l'aire als teus pulmons i ESPIRA més lentament comptant fins a 6.


  • La Intel.ligència Emocional:

  • L'alegria, la por, la vergonya, la ràbia i la tristesa són exemples d'emocions. Totes les emocions s'han de considerar com a positives a menys que ens bloquegen o impedeisquen el nostre creixement personal. Identificar les emocions és el pas previ per controlar-les.

  • Una persona que sap motivar-se és capaç d'aconseguir la majoria d'objectius que es proposa. S'ha de: visualitzar l'èxit com si ja s'hagués aconseguit, tenir creences potenciadores sobre un/a mateix/a, adonar-se del camí recorregut i del que queda per recórrer, prometre's un premi...

 





Elaborem les normes de la classe

Què us semblen les següents que us propose? Podem canviar-les o ampliar-les, tenint en compte que treballem amb ordinadors també i cal cuidar el material i deixar apagats correctament els monitors.

 
També podem donar recompenses a aquells que cumplisquen les normes, com les anteriors.

Els que no les complisquen podrien tenir sancions com: canvi de grup on decideisca la professora o bé treballar tot sol, punts negatius, més treball i deures o bé aplicar els partes previstos en l'institut.

Podem fer cartells amb les normes que decidim, com aquests:





 AUDIOVISUALS

Veiem el següent vídeo i després comentarem com és:
  • el personatge que hi apareix: la seua personalitat
  • com és l'espai que es mostra
  • de quins temes i fets parla 
  • quina és la vostra escena favorita i perquè

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada